Friday, 28 November 2014

Aktiviti Cuti Sekolah; Inai (part 1)

Lately ni banyak habiskan masa dengan blog sebab tak ada aktiviti menarik waktu cuti cuti macam ni.

Semalam aku pergi rumah kawan, nampak dia tengah bawa pokok inai. Tu first time nampak pokok inai, so excited lah.

"Tini nak sikit pokok tu" - Aku

Dia pun bagi. Balik rumah sengih sengih (nampak tak excited gila lepas nampak pokok inai) mungkin pokok inai ni bawa kegembiraan kot? Lepas ni kena tanam pokok inai, biar hari hari gembira miahaha

Then pagi pagi ni minta mak ajar macam mana nak buat inai. Ye lah, selalu pakai yang serbuk bancuh air. Takpun yang dalam tiub tu.

Cara cara membuat inai
Daun inai
Gambir
Nasi




Tumbuk lah semua bahan bahan ni dan pakai. Aku tak pakai lagi sebab belum malam. Kalau dah pakai, memang idok ler boleh update blog ni.
Sebenarnya aku pun tak tahu apa fungsi letak nasi dengan gambir. Kata orang dahulu kala ecewah nak kasi warna inai tu pekat.
Dan pantang larangnya, kena pakai waktu malam dan jangan jumpa ayam. K sampai sekarang tengah cari kaitan antara ayam dengan inai.
Sampai sini saja. Nanti bila aku dah pakai inai, aku sambung balik cerita ni.

9 comments:

  1. Assalammualaikum. Haha. Tk prnh dngr pula pntang larang tu :D Nk pkai inai jga ! ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, haha biasalah pantang larang orang dulu. Kita ikutkan saja. Mehh saya pakaikan awak inai :D

      Delete
  2. Dulu masa kecik-kecik I selalu pakai inai dengan kawan2, ramai2. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai ramai ramai dengan kawan lagi seronok, but sadly rumah kawan jauh hehe

      Delete
  3. Ok ayam ? Elak kejar lewtew , hee btw dulu memang manje rajin pakai inai tumbuk inai bagai , tapi sekarang kalau nak pakai pun , terus yang dalam tube tpi tu lah , dalam tube punya tak pekat macam daun daun ini punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah pakai yang tube punya senang, cuma tak pekat :(

      Delete
  4. hahaha tak boleh fikir lah apa kaitan ayam dengan inai hahahaha. dulu masa saya kecik kecik toknek saya selalu tolong buh inai kat jari saya pastu balut tangan guna plastik hehe. sekarang dia dah meninggal hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan! Rasa tak logik pula ayam dengan inai tu haha. Takpelah, biar saya yang tolong buh inai kat jari awak pula xD

      Delete
  5. tunggu time kwen makin banyak petua n pantang larang kita boleh tahu..ahaha
    kita suka pakai ,tp sekarang dh malas nak tenyeh kat jari,kita buat sendiri mmg rupanya buruk.kena minta bantuan..
    ada kawan kata letak minyak kapak,utk kasi pekat,berangin ja rasa,pekat tak tahu la..

    ReplyDelete